perjantai 14. tammikuuta 2011

Raamatun erehtymättämyys

Kertoessaan kaksoisraamatun hankkeesta Toivo Kärki kirjoitti myös ajatuksiaan Raamatun erehtymättömyydestä: koska Jumalan Pyhä Henki on kirjoitusten todellinen (tausta)kirjoittaja, pyhä Raamattu on kauttaaltaan totta.

Toivo Kärki ei suinkaan ole yksin tämän ajatuksen kanssa. Esimerkiksi äskettäin on julkaistu kirja "Jumalan sana - inspiroitu ja erehtymätön" (Kuva ja Sana 2010)

Teoksen toimittajina on kaksi teologia, Petri Mäkelä ja Pasi Turunen. Artikkelien kirjoittajina heidän lisäkseeen ovat Martti Ahvenainen, Juha Ahvio, Leif Nummela, Tapio Puolimatka ja Hannu Vuorinen.

Kirjassa on liitteenä Pasi Turusen suomentama "Chicagon Julkilausuma Raamatun erehtymättömyydestä" vuodelta 1978

(Chicago Statement on Biblical Inerrancy with Exposition, 1978)

Lainaan tälle palstalle tekstiä kirjan johdannosta ja Chicagon julkilausuman lyhyen osan (koko teksti on suomennettuna mukana mainitussa kirjassa).



Kirjan johdantoa (takakansi)

Voiko Jumalan sana sisältää virheitä?
Mitä tarkoitetaan Raamatun inspiraatiolla ja erehtymättömyydellä?

Raamatun arvovalta on monin tavoin haastettuna kristittyjen keskuudessa. Sekä luterilaisessa kirkossa että vapaissa suunnissa etsitään kestävää, älyllisesti ja teologisesti perusteltua raamattunäkemystä. Myös tavallinen kristitty joutuu miettimään omaa suhdettaan Raamattuun nykyhaasteiden edessä.

Käsillä oleva teos koostuu artikkeleista, joiden kirjoittajat tulevat tunnustuksellisesti eri taustoista. Heitä yhdistää usko Raamattuun Jumalan, itsensä Totuuden, inspiroimana sanana.



Artikkeleissaan he muun muassa:

- tarkastelevat Raamatun arvovallan tärkeyttä seurakunnalle ja kristityille

- käsittelevät inspiraatio- ja erehtymättömyysopin raamatullisia perusteita

- oikovat siihen kohdistuvia virheellisiä käsityksiä

- vastaavat yleisiin vastaväitteisiin ja fundamentalismin pelkoon

- tarttuvat väitettyihin Raamatun virheisiin

- arvioivat historiallis-kriittisen tutkimuksen sudenkuoppia

- opastavat kohti Jumalaa kunnioittavaa tapaa lukea ja ymmärtää Raamattua.


Kirjan liitteenä julkaistaan ensimmäistä kertaa suomeksi käännettynä Chicagon Julkilausuma Raamatun Virheettömyydestä, jota laajalti on pidetty yhtenä evankelikaalista raamattunäkemyäst määrittävänä perusdokumenttina.

Teksti tähän asti kirjan esittelyä takakannesta.


Pasi Turunen on kääntänyt Chicagon julkilausuman huolellisesti.

Dokumentin taustana on syksyllä 1978 Chicagon Hyatt O'Hara hotellissa pidetty kolmepäiväinen "evankelikaalisten kristittyjen" johtajien kansainvälinen konferenssi. Julkilausuman on siellä allekirjoittanut "300 merkittävää evankelikaalista tutkijaa".

Konferenssin kokoajana toimi International Council on Biblical Inerrancy (Kansainvälinen Raamatun Erehtymättömyyden Neuvosto). Tämä tuotti kaikkiaan kolme julkilausumaa

Raamatun inspiraatiosta ja erehtymättömyydestä (1978)

Raamatun heremenutiikasta (1982)

Raamatun käytännön sovellutuksista (1986)

ICBI neuvosto lakkautettiin vuonna 1988.



Julkilausuma laadittiin siis kolmen päivän aikana ja sen kirjoittajat eivät itselleen vaadi minkäänlaista erehtymättömyyden arvoa.

Laatijat eivät omien sanojensa mukaan anna julkilausumaa Raamattua koskevaksi uskontunnustukseksi.

Johdannossa he perustelevat Raamatun virheettömyyden merkitystä kuitenkin tavalla, joka varsin olennaisesti liikkuu kristillisen uskon perusteiden tasolla.



"Raamatun arvovalta on kaikkina aikoina kristillisen kirkon avainkysymys. Niitä, jotka tunnustavat uskoa Jeesukseen Kristukseen Herrana ja Vapahtajana kutsutaan ilmaisemaan opetuslapseus nöyrällä ja uskollisella kuuliaisuudella Jumalan kirjoitetulle sanalle"

nöyrää ja uskollista kuuliaisuutta tässä perätään niiltä, jotka tunnustavat uskoa Jeesukseen.

mitä tämä esikoisuuden parissa tuttu ilmaisu tässä julkilausumassa tarkoittaa, käy kyllä sitten ilmi.



"Harhautuminen Raamatusta uskon tai käytännön alueella on epälojaalisuutta Mestariamme kohtaan"

tässä evankelikaalisten kristittyjen johtajat ampuvat tosi kovilla

harhautuminen Raamatusta opissa tai käytännön elämässä on tottelemattomuutta Herralle Jeesukselle.

eli pysy Raamatussa pysyäksesi Jeesuksessa!



"Sen tiedostaminen, että Pyhä Raamattu on kokonaan totta ja luotettavaa on välttämätöntä, jotta sen arvovalta tulisi täysin ymmärrettäväksi ja riittävästi tunnustettavaksi."


puolitie ei tässä nyt auta, on tiedostettava, että Raamattu on kokonaan totta ja luotettavaa.

muuten Raamatun arvovalta horjuu ja Jumalan sana tulee tallatuksi maahan.



"Oheinen julkilausuma tunnustaa uudelleen tämän Raamatun virheettömyyden ja tekee selväksi mitä sillä ymmärrämme sekä varottaa sen hylkäämisestä"


kirjoitan julkilausuman lyhyen osion tähän kohta, niin näemme mitä Raamatun virheettömyys tarkoittaa ja miksi tästä opista - sillä pelastuksen kannalta merkittävä opinkappale se tässä yhteydessä selvästi on - luopuminen on vaarallista.



"Olemme vakuuttuneita, että (Raamatun virheettömyyden) hylkääminen merkitsee Jeesuksen Kristuksen ja Pyhän Hengen todistuksen sivuuttamista sekä kieltäytymistä kristilliselle uskolle tunnusomaisesta alistumisesta Jumalan omien sanojen väitteille"



jos joku haluaa nähdä mikkoL räjähtämispisteessä, niin tässä on hyvä paikka...

voihan nenä

sama ääni, samat sorkat, eri firma vaan



"Pidämme ajankohtaisena velvollisuutenamme lausua julki tämän vakuutuksen juuri nyt, joilloin kanssakristittymme ovat luisumassa pois virheettömyyttä koskevasta totuudesta ja maailmalla laajemminkin tämä oppi ymmärretään väärin."



kanssakristityt ova luisussa...

myös seuraavan lauseen äänenpainot ovat niin murheellisen tuttuja tästä kristillisyydestä - auktoriteetin vaatija vain hieman toisennäköinen.


"Me tarjoamme tämän julkilausuman, emme riidan, vaan nöyryyden ja rakkauden hengessä. Tämän hengen tahdomme pyrkiä säilyttämään Jumalan armosta kaikissa tulevissa dialogeissa, jotka syntyvät sen perusteella, mitä olemme sanoneet"

varsinainen rauhan side, tämä nöyryys ja rakkaus ja totuus



"Me tunnustamme auliisti, että on monia, jotka kieltävät Raamatun virheettömyyden, mutta eivät silti muussa uskossaan ja käytöksessään tuo ilmit tästä kieltämisestä aiheutuvia seurauksia.

Olemme myös tietoisia siitä, että me, jotka tunnustamme tätä oppia (sic!) usein kiellämme sen elämässä, kun emme ojenna ajatuksiamme ja tekojamme, traditioitamme ja tapojamme jumalallisen sanan mukaan"



asettuvat seurakunnan tasolle, nämä saarnaajat.

huomaamme, että tässä kohdassa nimenomaan mainitaan oppi Raamatun virheettömyydestä ja annetaan hieman siimaa niille, jotka tämän "opin" hylkäävät, mutta ovat silti jotenkin kristityn näköisiä.


Otan liitteestä vielä tähän Chicagon julkilausuman lyhyen muodon.

Lyhyt julkilausuma sekä laajemmat artiklat, samoinkuin koko johdanto löytyvät tästä helposti saatavilla olevasta tuoreesta kirjasta.


LYHYT JULKILAUSUMA

1. Jumala, joka itse on Totuus ja puhuu vain sitä mikä on totta, on inspiroinut Pyhän Raamatun siten ilmoittaakseen itsensä kadotetulle ihmiskunnalle Jeesuksen Kristuksen kautta Luojana ja Herrana, Lunastajana ja Tuomarina. Pyhä Raamattu on Jumalan oma todistus Hänestä itsestään.



2. Pyhä Raamattu, joka on Jumalan oma sana, Pyhän Hengen ennalta tätä tarkoitusta varten varustamien ja Hänen ylivalvomiensa ihmisten kirjoittama, on erehtymätön jumalallinen auktoriteetti kaikissa asioissa mitä se käsittelee,
se tulee uskoa Jumalan opetuksena kaikessa mitä se vakuuttaa,
sitä tulee totella Jumalan käskynä kaikessa mitä se edellyttää,
se tulee ottaa vastaan Jumalan sitoumuksena kaikessa minkä se lupaa.



3. Pyhä Henki, Raamatun jumalallinen laatija, sekä oikeaksi vakuuttaa sen meille sisäisen todistuksensa kautta että avaa mielemme ymmärtämään sen merkityksen.


4. Raamattu, joka on kokonansa ja sanallisesti Jumalan antama, on virheetän ja moitteeton kaikessa mitä se opettaa, ei vain siinä, mitä se lausuu Jumalan pelastavasta armosta ihmisten elämässä, vaan myös puhuessaan Jumalan luomisteoista, maailmanhistorian tapahtumista, sekä omasta kirjallisesta alkuperästään Jumalan alaisuudessa.


5. Raamatun arvovalta heikkee väistämättä mikäli sen kokonaisvaltaista jumalallista virheettömyyttä millään tavalla kavennetaan tai jätetään huomiotta tai tehdään suhteelliseksi sellailsen totuuskäsityksen kanssa, joka on vastoin Raamatun omaa totuutta. Sellainen luisuminen aiheuttaa vakavia menetyksiä sekä yksilöille että kirkolle.

Lyhyt julkilausuma.
Chicago Declaration on Biblical Inerrancy With Exposition, 1978.
kääntänyt Pasi Turunen 2010.


............
mainitsin alussa Kaksoisraamattu hankkeesta kertovasta Toivo Kärjen kirjoituksesta.

Näimme siellä hyvin samankaltaisen näkemyksen pyhän Raamatun arvovallasta. Voi hyvin olla, ettei Kärjen ajatukset liity tähän dokumenttiin. Sitä en väitä.

Aikamme esikoislestadiolaisuudessa on kuitenkin todistettavasti mukana opetusta, joka muistuttaa Chicagon julistuksessa hahmoteltua amerikkalaista Raamattu-fundamentalismia.

erityisesti tuo ajatus, että meillä tulee olla Raamattua koskeva "oikea oppi", sen täydellisyys ja virheettömyys.



Koraani saa tässä hyvän kilpailijan.

olen asiasta niin pahoillani ja niin pahalla päällä, että parasta taitaa ottaa jäähytauko ja antaa muillekin puheenvuoro. muuten voi tämä pastori alkaa puhua rumia.

....
Kirjoittanut: Haamul

Olisiko kuitenkin vielä kaksi eri asiaa "raamatun erehtymättömyys" ja esimerkiksi "Paavalin erehtymättömyys". Joku ehkä sanoo, että Raamattu on erehtymätön, ja tarkoittaakin sillä lähinnä sitä, että esimerkiksi se, mitä Paavali sanoo Herran Sanaksi, lienee edelleen Herran Sanaa.

Ja ymmärrän tärkeänä sen, ettei Raamattua "käännettäisi" alkukielestä jonkun yleisesti suositun nykytulkinnan mukaan, vaan tosiaan mahdollisimman lähellä sanatarkkaa käännöstä alkutekstistä. Koska luulen, että erehtyminen on paljon suurempaa, kun käännämme suosituimpien nykytulkintojen mukaan, kuin jos pysymme mahdollisimman uskollisena alkutekstille, vaikka se käännös sitten olisikin monessa kohtaa vaikealukuisempaa.

Kirjoittanut: MikkoL

mikko on kuin aaveen nähnyt, eikä kukaan ole moksiskaan..

tässä on vaikuttanut juuri sama paha henkivalta, joka on lähettänyt poronpurijan esikoisten kimppuun ja kastroinut koko herätyksen hedelmättömäksi itsensä hoitamiseksi, etten sanoisi hyväilyksi.

tekniikka on aivan sama - eikö se käy tuosta jo ilmi mitä yllä on kirjoitettu?

se on niin tehokas, että tämän kansainvälisen kristittyjen eksyttämiseen erikoistuneen henkivallan uhrit luulevat olevansa kaikkia muita oikeammassa ja Jumalalle erityisen rakkaita lampaita.

uskomattoman etevä sielunvihollisen voimavalta, Chicagossa ja Jellivaarassa yhtä taitava.

oi Herra armahda!

Kirjoittanut: Haamul

Raamattu ei tosiaan ole jotain taivaasta kultalaatoissa tipahtanutta tekstiä.

Mutta kysyn kuitenkin,
erehtyykö Paavali arvellessaan, että hänellä on Pyhä Henki, kun hän kirjoittaa erinäisiä ohjeita seurakunnalle? Kirjoittaako Paavali, kuten Pietari sanoo, Jumalan hänelle antaman viisauden mukaan kaikissa kirjeissään - vaikka niissä onkin yhtä ja toista vaikeatajuista, jota monet vääntävät kieroon?

Olisiko Paavalin kirjeissä jotain meille liian vaikeatajuista, mitä me väännämme kieroon?

Mielestäni Paavali kumminkin kirjoittaa aika ymmärrettävällä tavalla, ihan selkokielellä - esimerkiksi ilman tulkintaa vaativia vertauksia. Sen sijaan hän monta kertaa selittää hyvinkin käsitettävällä tavalla muualla Raamatussa olevia vertauskuvia.

Jumalan Sana on muuttumaton.

Mutta vielä noista lain tauluista...

Ensimmäinen Aadam ei pysty täyttämään lakia, vaan rikkoo sen. Tarvitaan uusi Aadam Kristuksessa, ennen kuin lakia jää rikkomattomaksi.

Tässä on nähtävissä myös vertauskuvallisuutta, että ensimmäiset, valmiina saadut lain taulut eivät pysyneet ehjinä, vaan niiden täytyi rikkoutua ihmisen toimesta. Sitten Mooses Herran kehotuksesta hakkasi uudet taulut, mutta Herra itse kirjoitti niihinkin tekstin.

Siis myös ensimmäisissä tauluissa "kirjoitus oli Jumalan kirjoitusta, joka oli tauluihin kaiverrettu". Ihminen kuitenkin rikkoi ne "Jumalan sormella" kirjoitetut taulut. Mutta Jumala kirjoitti ne uudestaan, ja uusien taulujen tekstin sisältö oli sama kuin niiden ensimmäistenkin.

Näin siis jopa tässäkin kohdassa, lain taulujen tekemisessä, ikäänkuin vertauskuvallisesti vahvistettiin se Jumalan evankeliumin totuus: "Katso, uudeksi minä teen kaikki."

5. Ms. 32:3-4: "Sillä minä julistan Herran nimeä; antakaa kunnia meidän Jumalallemme. Hän on kallio; täydelliset ovat Hänen tekonsa, sillä kaikki Hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa Hän on."

Jes. 51:1: "Kuulkaa minua, te jotka vanhurskauteen pyritte, te jotka Herraa etsitte. Katsokaa kalliota, josta olette lohkaistut, ja kaivos-onkaloa, josta olette kaivetut."

Ja muistammehan me kristityt tässä kohdassa meidän Kalliotamme, Vapahtajaamme, ja Hänen kylkihaavaansa, josta vuotanut veri kasteena pisaroi maahan, todistaen Hänen kuolleen, todella kuolleen, edestämme, jotta meillä olisi Hänen kauttaan elämä.


Tässä TV7 linkissä on mielenkiintoinen keskustelu Cafe Raamatun ohjelma-arkistosta, aiheena "Kuinka luotettava Raamattu on?".


Kirjoittanut: mama

Leif Nummela haastattelee Juha Ahviota ja Tapio Puolimatkaa juuri tuon Mikon yllä esittelemän kirjan pohjalta.

Ja on kieltämättä aika erikoinen juttu tuo.

Tosiaan "mielenkiintoisella" tavalla liitetään se, jos ei usko kohdistu tuon julistuksen mukaisesti Raamatun erehtymättömyyteen, gnostilaisuuteen.

Ja jos Raamattu voi erehtyä historiallisissa asioissa, silloin kiistetään samalla Jeesuksen veren todellisuus, koska ristinkuolemakin voi silloin (loogisesti, heh) olla pelkkää tarinaa.

Ja kun tuo vielä hieman epäilytti, että mitä nää oikeesti miettii tosta Chikagonm julistuksesta, niin ei jäänyt epäselväksi sekään. Nämä kaverit allekirjoittavat tuon Chikagon julistuksen ilmeisen pilkuntarkasti, sekin monta kertaa tuossa otettiin niin vakuuttavava esiin.

Tämmönen on ihan käsittämätöntä.

Vaan on ihan loogista ainakin Puolimatkan kohdalla, kun miettii miten hän ottaa kantaa noihin luomiskuvioihin.

Tosi järkevää kertakaikkiaan.

Koraani on todellakin saamassa kilpailijan.


Siis äsköinen oli siitä Cafe Raamattu ohjelmasta nousseita ajatuksia.


Raamattua voidaan käsitellä kuin koraania sanomatta sanaa koraani.

Siispä ammutaan se, joka sanoo sen sanan ääneen...

Huono vertaus, mutta kerron kuitenkin, kun en keksi parempaa havainnollistaakseni, mistä on kyse.


Kun joku puhuu palturia sen kuin kerkiää, vaikkapa vaan ihan tietämättäänkin, niin sitä ottaa kauheasti päähän semmoinen, jos joku sanoo sitä palturia ihan oikealla nimellä palturiksi.

Eikös vain?

Koraani on muslimeille pyhä kirja. Erehtymätön. Muslimeilla siinä on semmoinen kiva juttu, joka takaa sen erehtymättömyyden: Jos jotkin suurat vaikuttavat olevan ristiriidassa keskenään, myöhempi suura on se, johon voidaan luottaa.

Siinä on vaan pieni hankaluus maallikolle: Suurat ovat koraanissa pituusjärjestyksessä, eivät aikajärjestyksessä. On siis hankalaa tietää, mikä on viimeisempää ilmoitusta.


Tulipa inha olo tosta TV7 keskustelusta. Mitenköhän sitä purkaisi sanoiksi?

Tuossa Raamatun erehtymättömyyden ajatuksessa tunnutaan haettavan sellaista varmuutta, ikäänkuin tietoa, joka on kyllä uskolle kovin vierasta.

Laitetaan halot poikki ja pinoon ja ne on siinä. Jos sitä yhtään jäät miettimään olet liberaaliteologi ja jos epäilet Mooseksen kirjoittaneen Mooseksen kirjat, olet gnostilainen. Koska silloin uskonkäsityksesi perustuu henkiolentoihin ja ei ole Jeesus voinut oikeasti vertaan vuodattaa...

Suurinpiirtein tuohon suuntaan. Argumentointi myös meni siten, että hirmu määrä hienoja käsitteitä, jotka kuulosti kovin vakuuttavilta ja jotka ilman muuta seuraavat, jos ei uskota Raamatun erehtymättömyyteen ja jos oikein kuulin annettiin ymmärtää tämän takana olevan myös Lutherin (sitä ei ihan suoraan sanottu), Calvin taidettiin suoremmin todeta.

Koska Jumala joka on Totuus on valvonut Raamatun kirjoittamisen, on sen oltava virheetön ja erehtymätön on perustelu.


Kristologinen kuva Puolimatkalta: Koska Jeesus oli täysi ihminen ja täysi Jumala, Hän eli täydellisen inhimillisen elämä, mutta synnittömästi. Tätä synnittöntä inhimillistä muotoa vastaa Raamatussa virheettömyys jumalallista vastaa se, että se on Jumalan sanaa. Hmmm...

En oikein ymmärrä, miksi tarvitsee selittää pois esimerkiksi evankeliumien eroavaisuudet, jotka ovat kenen tahansa nähtävissä ja luettavissa. Olisihan Jumala voinut antaa virheettömänkin selvityksen, siis että kaikki kertoisivat asioista samalla tavoilla ilman virheitä.


Sinänsä minusta tuossa oli hienoa Puolimatkan puhe Raamatun todellisuudesta. Useinhan näissä nettiruukun keskusteluissa on jäänyt fiilis ikäänkuin historiallisella todellisuudella ei olisi mitään merkitystä ja sillä kuoliko Jeesus oikeasti ristillä ei sinänsä ole uskon kannalta mitään merkitystä. Ja samoin, uskon todellisuus nyt juuri tällä hetkellä. Tästä on ollut paljon puhetta.

Puolimatkan muutes toteaa Jeesuksen olevan tällä hetkellä ruumiillisessa muodossa kirkastettuna tosin.

Gnostilaisuutta sinänsä Ahola kuvaa hyvin, josta olemme täälläkin keskustelleet, että historiallisuus ei ole merkittävää ja on suorastaan sivuseikka ja pahaakin, hengen maailmassa tapahtuu kaikki eikä näillä ole ajalliseen todellisuuteemme mitään merkitystä.

Jeesuksen sanalla: "Jos ette usko Moosesta, kunka uskoisitte minua" voidaan ilmeisestikin siis perustella Raamatun erehtymättömyys.


Tossa ajattelussa on käärästy aikamoinen koukku hyviin ja hurskaisiin kuoriin.

Jokin helpompi ja konkreettisempi uskon kohde kuin Jeesus Kristus on toki houkutteleva.


Tällaisen teologian rakentamiselle on kristittyjen joukossa tänä aikana huutava tarve. Ja onhan siihen tarpeeseen ilmeisesti vastattava vaikka sitten Totuuden kustannuksella.

Kun Herra viipyy, aletaan kaivata kiltaista vasikkaa, jota palvoa, joka olisi jotain konkreettista, jonka voi nähdä, jota voi koskettaa.

Paljon kivampi jumala on sellainen.

Ja olisihan se kurjaa, että olisi usko niinkin hataralla pohjalla kuin erehtyvän ja virheitä vilisevän Raamatun...

Eikös niin?

Eikös tuossa ole kuitenkin pohjimmiltaan kyse siitä, että siis luotetaan omaan järkeen.


Hieman samaan tapaan kuin Huoltoasemalla guest kirjoittaa:

"Herra itse on opettanut:

16. Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

Uskomme on epävarmalla pohjalla, jos emme luota niiden sanaan, joita Herramme on lähettänyt ja antanut Pyhän Hengen johdattajaksi."


Sama kirjoitettuna tähän Raamattu-asiaan:

"Uskomme on epävarmalla pohjalla, jos emme luota Raamatun virheettömyyteen ja erehtymättömyyteen."



Olemme melkoisen asian äärellä tässä.

Aivan uskomme peruskysymyksien kanssa.

Mieluusti itse iso paha sorkkii juuri tällä kohden, jotta saisi eksyttää meidät pois Kristuksesta.

Olemme saaneet huomata, että ei jätä mitään tilaisuutta käyttämättä tuo perkele.

Näitä erilaisia jumalia on meille tarjolla ja kiusaus on melkoinen alkaa tanssia erilaisten kultaisten vasikoiden ympärillä:

-äitiseurakunta
-virheetön Raamattu
-oikea oppi
-oikea elämä
-oikea kirkko
-rakkaudellinen elämä

Mitä tahansa kunhan ei elävä Herra Jeesus Kristus.

Eikös niin?

-- tähän asti nimimerkki maman tekstiä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti